اقدامات پرستاری با کیفیت باعث کاهش هیپوگلیسمی در بیماران بستری دربخش مراقبتهای ویژه می شود

10 اوت 2019 - براساس مطالعه ی منتشر شده در شماره ی اوت مجله ی Critical Care Nurse، تجزیه و تحلیل علل ریشه ای افت قند خون توسط پرستاران با تجربه و آگاه با کاهش قابل توجهی در بروز هیپوگلیسمی در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) همراه است.Krista E. Shea ، فوق لیسانس پرستاری از بیمارستان Stamford در کانکتیکات و همکارانش، برای هر اپیزود هیپوگلایسمی ( قندخون <60 میلی گرم در دسی لیتر) یک تجزیه و تحلیل در زمان واقعی را در یک بخش مراقبت ویژه 16 تختخوابی آموزشی وابسته به دانشگاه انجام دادند. این تیم بین رشته ای همچنین ارزیابی عوامل خطر بیمار و مداخلات پرستاری را در هنگام تجزیه و تحلیل علت ریشه ای هیپوگلایسمی در کارهای روزانه ی خود وارد کردند.

محققان دریافتند که درصد بیمارانی که هیپوگلیسمی را در طی دوره ی اجرای این روش تجربه کردند، در بین بیماران فاقد دیابت (6.15 تا 3.78 درصد) و مبتلا به دیابت (13.14 تا 7.23 درصد) به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در بین بیماران فاقد دیابت، میانگین قند خون در طی دوره ی اجرای این روش کاهش یافت، اما میانگین قند خون در بین بیماران مبتلا به دیابت، تغییر قابل توجهی نکرد. علاوه بر این، نوسانات گلوکز (که با ضریب تغییرات یا coefficient of variation اندازه گیری می شود) در طول دوره ی اجرای این روش در بین بیماران مبتلا به دیابت و بدون دیابت کاهش یافت.

نویسندگان اظهار داشتند که با یافتن روشی برای پایین آوردن افت قند خون از طریق توجه به جزئیات در مورد انواع عواملی که می تواند منجر به هیپوگلیسمی شود، پرستاران توانستند روشهای مراقبتی خود را بازنگری کرده و با تنظیمات نسبتاً جزئی نتایج مثبتی را ایجاد کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-nurse-led-quality-hypoglycemia-icu-patients.html